woensdag 4 juli 2007

Koekjes bakken

Probeer de kinderen maar te entertainen met zo'n snertweer. Geen eenvoudige klus.

Na het nodige gezeur, geruzie en kabaal door verveling , duiken we de keuken in: Koekjes.

Maar dewelke? Met vormpjes natuurlijk. Het mag eender wat zijn, als ze maar vormpjes kunnen uitsteken.

Eerdere ervaringen leren mij dat de klassieke zandkoekjes nooit een denderend succes zijn, dus dan maar op zoek naar een lekker alternatief.
In mijn 'grote kerstkookboek' heb ik toch iets wat me lekker lijkt gevonden.

Een uurtje en wat gepruts later stonden deze lekker te ruiken op het aanrecht. Er zijn er nog over, maar ik zal snel moeten zijn!
















Receptje? (met enkele persoonlijke aanpassingen welliswaar)

350 g zelfrijzende bloem
125 gram suiker
250 gram boter
1 ei
wat vahiné gekleurde pareltjes
chocoladepareltjes

------------------------------------------------------------------------------------

Verwarm de oven voor op 160°

Zeef de bloem.
Smelt de boter tot ze zacht is en meng er de suiker door.
Doe boter en suiker bij de bloem en meng tot een deegbal.

Snij 2 vellen bakpapier en rol de deegbal tussen deze 2 blaren uit tot een dikte van een halve cm (ongeveer)

Vormpjes uitsteken. Leg deze op een met bakpapier beklede bakplaat.
Bestrijk de koekjes met het opgeklopte ei en versier met gekleurde of choclade parels.

Bak de koekjes in 20 - 25 minuten tot ze goudgeel zijn.

Ze zijn echt lekker, lekkerder dan de 'klassieke' zandkoekjes.



Tot uw dienst!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Jummie An ! Die koekjes zien er super uit. Ik dacht muffins te maken morgen maar nu twijfel ik tussen die van jou en de muffins. ;-)
Ga door met je recepten !

Karin Kustermans zei

Ow An, dat ziet er errug lekker uit! Die gaan we hier ook eens maken denk ik!

Anoniem zei

Heb net het receptje afgeprint. Vandaag en morgen moet ik werken en het WE belooft mooi te worden, maar er komt ongetwijfeld nog een regenachtige vakantiedag....